Wednesday 26 March 2008

Peringkat NREM

(NREM 1) Adalah dimana satu situasi permulaan peralihan diantara rasa ingin tidur atau (mengantuk ringan) kepada tidur. Juga dikenali hypnagogic(WPT) yang banyak saya sentuh berkenaan fenomina ini: Berlakunya bunyian, gambaran dan tayangan.. WPT berlaku beberapa minit sebelum kestage 2.

(NREM 2) Bilamana anda sedang berada distage ini. Tubuh badan anda beransur-ansur shutdown (matirasa). Peralihan daripada kesedaran ringan kepada tidak sedar. Peralihan yang beransur-ansur. Gelombang otak anda mula membesar. (lebih bertenaga/energy).

(NREM 3) Stage ini biasanya berlaku setelah anda tidur selama 30 – 45 minit. Iaitu tidur permulaan anda. Kini otak kita lebih berenergy. Dan otak berada di peringkat gelombang
Delta yang perlahan.

(NREM 4) Stage ini dipanggil “Tidur yang dalam” atau “tidur diperingkat Delta”. Kadang-kadang mengigau berlaku ketika ini. Sebab itulah orang yang mengigau, selalunya tidak diawal tidur. Tetapi setelah tidur yang agak lama. Aktiviti otak pun mula berkurang.

Ada lagi sambungannya. Saya akan sambung dipost yang akan dating. Ambil perhatian..Tak semestinya anda perlu faham makanikal tidur untuk belajar KM. Ini cuma pengetahuan tambahan sahaja..

Jangan lupa mengunjungi laman web saya untuk mengetahui berita KURSUS TERKINI.

1 comment:

SILA KOMEN DISINI.