Wednesday 6 February 2008

Antara WPT Tidur dan Mimpi.

Kali ini saya akan sambung berkenaan dengan WPT. Apa itu WPT? Bagaimana kita tahu WPT? Dan bukti adanya WPT. Sebelum seseorang hampir lelap kita dapati ada satu ruang WPT. WPT terjadi apabila kita dah bersedia untuk tidur(maksud saya kita dah tidak mengelamun atau berfikir tentang apa-apa lagi. Sekira-kiranya minda dan badan kita dah bersedia untuk tidur. Diwaktu inilah WPT mula terjadi. WPT terjadi mengambil masa antara 3 hingga 10 minit. Tetapi biasanya jarang berlaku sehingga 10 minit, paling kuat pun sekitar 5-6 minit saja. Lepas tu kita dah mula lelap atau tidur ringan. Fenomina tidur ringan mengambil alih daripada mode WPT. Apabila fenomina tidur ringan mula mengambil alih otak kita berada dalam wave atau gelombang SWS (Slow-Wave-Sleep). GPT (Gelombang Permulaan Tidur) SWS atau GPT wave mempunyai stage gelombang yang masing-masing dikenali sebagai NREM1, NREM2, NREM3, NREM4 semua gelombang ini sukar bagi kita untuk mengingat mimpi.

Secara ringkasnya tidur mempunyai 5 stage ,1 stage REM dan 4 Stage NREM. Mimpi biasanya berlaku pada stage REM. (kadang-kadang mimpi juga boleh berlaku pada stage NREM). Dan kebanyakan KM berlaku pada stage REM.

Satu pusingan tidur mengambil masa lebih-kurang 90 minit. Makusdnya setiap 90 minit lengkaplah satu pusingan tidur dan didalam satu pusingan inilah terjadinya gelombang yang lima tadi iaitu NREM1, NREM2,NREM3,NREM4 dan REM. Bila kita berada dalam stage REM maka kita berada dalam wilayah mimpi. Mimpi yg boleh diingati.

Setiap malam kita bermimpi antara satu jam ke 2 setengah jam lamanya. Setiap mimpi pula biasanya mengambil masa lebih kurang 10 ke 45 minit panjang setiap episode. Kadang-kadang pendek dan kadang-kadang panjang. Mimpi yang pendek biasanya mimpi awal, makin lama kita tidur makin panjang mimpi kita tadi. Tetapi mimpi tetap berada dalam paksi pusingan period tidur.

Ada lagi keterangan berkenaan dengan pusingan tidur dan terjadinya mimpi biasa dan KM. Saya akan sambung dilain post…

1 comment:

  1. Dulu, semasa 1976 di USA dipasarkan generator elektronik buat bangkitkan resonasi gelombang Alpha, Beta, Theta. Gunanya buat mudahkan meditasi atau tidur. Berbeda dengan meditasi yang bertujuan pengalamatan fikiran. Manipuilasi pemikiran menjelang tidur, sering kali menyulitkan datangnya saat tidur.

    ReplyDelete

SILA KOMEN DISINI.