Tuesday 10 March 2009

Mimpi Adalah Spiritual

Sebenarnya pengalaman mimpi adalah pengalaman spiritual. Tahukah anda, bermimpi bukanlah sekadar pengalaman, tetapi anda telah pun mengalami sendiri perjalanan spiritual. Yang hebatnya setiap orang mengalaminya tanpa perlu belajar.

Mimpi akan datang kepada setiap orang, cuma antara sedar dengan tidak saja. Bagi mereka yang selalu didatangi mimpi adalah bertuah. Bermimpi pula banyak kategorinya.

Ada orang selalu mendapat mimpi yang clear/ jelas. Ada orang bermimpi real seolah-olah benar, sehingga sukar untuk mengetahui ianya reality atau sekadar mimpi.

Ada orang bermimpi biasa sahaja. Ingat sekejap dan terus lupa. Mimpi biasa hampir setiap malam berlaku kepada setiap individu.

Dan banyak macam lagi jenis mimpi seperti contohnya: mimpi mengarut, mimpi yang tak tahu hujung pangkal, mimpi yang samar-samar dan lain-lain.

Setiap jenis mimpi mempunyai tahap pengertian yang berbeza. Kalau dianalisa kepada pelbagai jenis mimpi-mimpi, maka terhasil pula berbagai natijahnya.

Mimpi anda macammana pula?

4 comments:

  1. Tuan,

    Saya kurang faham dan pasti maksud tuan bahawa orang yang sering bermimpi adalah bertuah. Saya adalah seorang yang setiap kali tidur tak kira siang atau malam sekejap atau lama, pasti bermimpi. Kadang-kadang banyak babak dan episod berlainan. Bila saya berborak dgn kawan
    yg lain, mereka kata sebulan sekali pun mereka susah nak bermimpi. Adakah saya seorang yang normal?

    Degeng

    ReplyDelete
  2. Orang yang selalu bermimpi adalah normal, yang dikatakan betuah adalah sdr dapat ingat mimpi setiap kali bermimpi.. org lain pun bermimpi juga setiap kali tidur tetapi diaorg tak ingat..

    ReplyDelete
  3. Tuan Rosdi,

    Ok saya dah faham sikit. Bila bangun pagi memang sya tak ambik kisah sangat pasal mimpi unless mimpi "special" atau "interesting". Kadang-kadang tengah drive pergi kerja baru boleh recall...kadang-kadang 2-3 hari baru teringat. Mimpi saya banyak yang berbentuk simbolik. Just nak share...Kalau saya mimpi kubur/hantu tak lama lepas tu sara rasa mcm kena "black magic". sori saya luahkan perasaan saya kat blog tuan....

    ReplyDelete

SILA KOMEN DISINI.